Rekomendacje i plany długofalowe
Po doświadczeniach pierwszych kroków i wprowadzaniu pierwszych usprawnień lepiej rozumiecie swoją instytucję, wiecie, jak działa i które procesy mogą iść łatwiej, a które trudniej. To świetna baza do pochylenia się nad długofalowymi celami – tymi, które chcielibyście osiągnąć za rok, dwa lata itp. Jeśli macie taką możliwość, warto przeprowadzić audyt ekologiczny Waszej instytucji (w takiej skali, jaka jest dla Was wykonalna). Pozwoli to zdobyć szerszy obraz wpływu Waszej instytucji na środowisko i wyposaży w dane, które mogą pomóc priorytetyzować różne decyzje. (zobacz: AUDYT)
Wiedza i wyobraźnia
Szukając rozwiązań, sięgajcie po rady osób eksperckich. Są one szczególnie istotne w przypadku pól wymagających specjalistycznej wiedzy i rozeznania, jak np. ekologiczne inwestycje infrastrukturalne, cyfrowy ślad węglowy czy ekspertyzy dotyczące najlepszych rozwiązań dla lokalnego ekosystemu przyrodniczego. Warto też, poszukując różnych perspektyw, włączać w proces projektowania zmian osoby twórcze, artystyczne, a także – w duchu współodpowiedzialności za lokalny ekosystem – zaprosić do dyskusji społeczność lokalną i sąsiadujące instytucje.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, przygotowując się do zbudowania zielonego zespołu, zaprosiło do współpracy środowisko artystyczne i osoby zajmujące się naukami przyrodniczymi. Czytaj więcej: Zielony Zespół: Prośrodowiskowe warsztaty i szkolenia dla osób zatrudnionych oraz zaangażowanych w działania Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Komunikacja
Informujcie o Waszych celach i działaniach osoby spoza zielonego zespołu – dzięki temu inny pracownicy i inne pracowniczki będą w stanie poznać Wasze plany, być może ktoś zechce też do Was dołączyć. Zadbajcie, by informacja o Waszych działaniach była także komunikowana na zewnątrz. To ważne, by inne instytucje i organizacje, a także Wasza publiczność dowiedziały się o podejmowanych przez Was inicjatywach – na pewno zostaną one docenione! Stwórzcie zakładkę na stronie opisującą zielony zespół, publikujcie posty o działaniach, promujcie inicjowane projekty. (zobacz: KOMUNIKACJA I PROMOCJA)
Przy komunikacji zewnętrznej warto syntetycznie wskazać kierunki działań, zarówno tych zrealizowanych, jak i tych planowanych. Patrz np.: Zielony zespół w Nowym Teatrze.